Pages

Thursday, February 18, 2010

Räkan

När jag köpte mitt akvarium ingick där bl.a. en räka. Den var då ca en cm och fick självklart stanna kvar till skillnad från ålar och fyrögda saker... Räkan befann sig mest inne i växten men tog sig en liten simtur då och då. Tyvärr försvann den efter tag förmodligen genom att den befunnit sig i växten när jag skulle rengöra akvariumet. Där har den säkert trillat ur och sedan blivit kvar i hinken när jag återplacerat växten i akvariet och sen slutligen blivit utspolad i trädgården :(


Men efter att jag städat akvariumet i söndags hällde jag ut vattnet (från hinken som växten varit i) på trädäcket i måndags och stängde dörren. Sen en minut senare när jag gick förbi glasdörren slog jag en blick mot trädäcket och såg något litet som sprattlade och mycket riktigt var det räkan som återuppstått, nu dubbelt så stor. Så en räddnignsaktion på liv och död drogs omedelbart igång. Slet upp dörren, upp med räkan i handen och snabbt i gång med mun mot mun metoden och raska steg mot akvariet och ett förhoppningsvis långt och lyckligt liv däri. Nu hoppas vi bara att den ska våga visa sig lite mer med sina simturer.

No comments: