Pages

Saturday, June 11, 2011

Med våren kom arbete.

Efter den långa kalla vintern beslöt sig solen äntligen för att titta fram och ge oss värmen tillbaka. Efterhand som snön försvann började Fanny fila på sina planer för trädgården. Listan som utformades innehöll bl.a. att olja trädäcket, plantera om rabatten mot grannen och i år var det dags att sätta bärbuskar. Singeln som låg i rabatten in mot huset skulle bort och rodedeneon(?) buskar skulle planteras och poolen skuras. Som bonus skulle även blomlådor och liknande inhandlas och pryda trädäcket.

Helst ska allting ske samtidigt, men med lite resonerande delades jobbet upp i några mindre delar iaf ;)
Vi började med att skura trädäcket och att göra vid rabatten mot grannen. Så iväg och handla.
Det blev: Svarta och röda vinbär, blåbär, krusbär och björnbär samt en massa träbark att täcka jorden med. Efter en hel del slit med att "harva" jorden och avlägsna gräset vi försökte anlägga förra året var det dags att plantera buskarna.
Därefter täckte vi över med träbarken och insåg att vi behövde mer. Så efter ännu en runda till handlaren blev resultat som synes inte helt illa. Vi kryddade även med några lampor för att få lite ljuspunkter i vår annars så mörka trädgård om kvällarna.

Med den rabatten klar återgick vi till trädäcket och oljningen av det. Eftersom jag "inte får" göra något som har med färg/olja och penslar att göra blev det Fanny som fick göra det mesta av grovjobbet med oljandet efter instruktioner av Mats.


Resultat blev enligt oss superbt och vi är mycket nöjda med att kunna ställa trädgårdsmöblerna och pynta med diverse blommor och lyktor.
Men när tittade på bilden ovan insåg vi att poolen var tvungen att prioriteras. Sagt och gjort åkte vi iväg till Harald Nyborg och köpte en ny sandfilterpump och tillhörande sand förstås. Att skura en pool som fått stå och härdas under hösten och vintern var inte kul. Sån tur var hade jag Erik på besök den lördagen så han kunde hjälpa mig att skura. Det tog närmare åtta timmar att få poolen i bra skick igen och eftersom jag envisas med att inte använda handskar frättes mina mina fingrar på höger hand upp av kloret då jag redan hade lite småsår på dom. Men ska poolen bli fin får man lida pin. Skillanden blev iaf markant och nu har vi en mycket effektivare pump så underhållet kommer att blki enklare i sommar.

Så slutligen var det dags för att göra vid den sista rabatten och det var samma visa som med den första. Enda skillnaden var att det var singel som skulle bort istället för gräs samt att det varn andra buskar som skulle planteras. Jorden som låg under singeln och preseningen var mer som lera så det krävdes lite jobb att få den duglig.

Efer att ha krattat till jorden har vi lagt på träbarken men jag har ingen bild på färdiga resultat ännu men jag återkommer med den så småningom.

No comments: